Voorkennis:
- Ervaring in softwareontwikkeling
Doelstelling
Kern
Deze training biedt developers een goede basis in software best practices en design patterns. De training richt zich op het verbeteren van codekwaliteit, onderhoudbaarheid en schaalbaarheid, met praktische inzichten en hands-on voorbeelden die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk.
Doelen
- Verbeteren van code kwaliteit en onderhoudbaarheid
- Toepassen van design patterns
- Veel gemaakte designfouten en anti-patterns leren vermijden
- Leren hoe je software op een gecontroleerde manier naar productie krijgt
Context
Deze training is bedoeld voor softwareontwikkelaars die hun kennis van goedgeschreven software willen verdiepen en best practices willen toepassen in hun dagelijkse werk. De focus ligt op hands-on leren met concrete voorbeelden en oefeningen die direct inzetbaar zijn in projecten.
Programma
Module 1: Wat is goede en wat is slechte code? (± 1,5 uur)
Werkvorm: Theorie
Onderwerpen:
- Het belang van goede geschreven code
- Technical debt
- Wat is clean code?
- Programming principles (SOLID, DRY, KISS)
- Commentaar do’s en don’ts
- Voorbeelden goede en slechte code
Lab 1: Codekwaliteit beoordelen (± 1 uur)
Werkvorm: groepsopdracht
Module 2: Hoe schrijf je goede code? (± 1,5 uur)
Werkvorm: Theorie
Onderwerpen:
- Design patterns: welke zijn er en wat heb je eraan?
- Refactoring: hoe herschrijf je een stuk code zonder alles stuk te maken?
- Afhankelijkheden, wat is de impact en hoe ontsnap je eraan?
- Conventies, guidelines en standards
Lab 2: Refactor een stuk eigen code (± 1 uur)
Werkvorm: Individuele opdracht
Module 3: De weg naar productie en de SDLC (± 1,5-2 uur)
Werkvorm: Theorie
Onderwerpen:
- Software Development Lifecycle (SDLC)
- Testen voor developers
- Effectief reviewen: peer reviews en feedback
- Codebeheer met GIT
- Automatische deployments met CI/CD
- Best practices op productie: versioning, release management en bugs.
- Documentatie best practices: wat documenteer je wel en wat niet?
- Demo
Resultaat
Na deze training kunnen deelnemers:
- Goede en slechte code herkennen en onderbouwen waarom iets goed of slecht is.
- Toepassen van programmeerprincipes, zoals SOLID, DRY en KISS.
- Design patterns begrijpen en toepassen om software robuuster en onderhoudbaarder te maken.
- Code refactoren zonder functionaliteit te breken en afhankelijkheden verminderen.
- Effectieve code reviews uitvoeren en constructieve feedback geven.
- De basisprincipes van software development lifecycle (SDLC) begrijpen en toepassen.
- Omgaan met code in code repositories met GIT
- Een goed begrip hebben van automatische deployments en CI/CD
- Uitleggen hoe developers passen in de teststrategieBest practices voor documentatie hanteren, gericht op samenwerking en onderhoudbaarheid.